Ako si udržať mladistvý vzhľad v staršom veku?

16.08.2019 06:00
dôchodci, seniori, jeseň
Americkí dermatológovia v nových štúdiách tvrdia, že až 90 % tmavých škvŕn, vrások, ale aj ochabnutie pleti vzniká práve z dôvodu nadmerného slnenia. Autor:

Namiesto stareckých škvŕn či vrások iba svieža a krásna pleť. Táto ponuka neplatí iba pre mladšie generácie, ale je určená aj seniorom.

A to za predpokladu, že sa budú držať niekoľkých základných pravidiel zdravého životného štýlu.

Pozor na slnko, pomáha i škodí

Slnečné lúče majú na starší organizmus blahodarný vplyv. Vďaka ultrafialovému žiareniu sa v ľudskom tele tvorí vitamín D, ktorý je skvelou prevenciou v boji proti osteoporóze a depresiám. Pokiaľ je slnka príliš a vystavujeme sa mu v čase okolo poludnia, hrozí riziko vzniku úpalu a rakoviny kože. U starších ľudí tiež urýchľuje vznik pigmentových škvŕn, známych ako starecké škvrny.

Americkí dermatológovia v nových štúdiách tvrdia, že až 90 % tmavých škvŕn, vrások, ale aj ochabnutie pleti vzniká práve z dôvodu nadmerného slnenia. S pribúdajúcim vekom sa mení zároveň štruktúra kože. Dochádza tiež k úbytku bielkoviny kolagénu, ktoré sa pri opaľovaní rýchlejšie degeneruje. Vhodnou prevenciou v boji proti starnúcej pleti je používanie opaľovacích krémov s vysokým stupňom ochrany.

Odborníci upozorňujú seniorov aj na to, že počas slnečných dní si nestačí chrániť len tvár, ale tiež aj pokožku na rukách. Opaľovací krém si však netreba zamieňať s krémami na ošetrenie tváre s obsahom retinolu, derivátu vitamínu A. Tento vitamín je totiž kontraindikovaný so slnečným žiarením a pri jeho použití na priamom slnku spôsobuje kožné problémy.

Zdravé tuky rozžiaria pleť

Mladiství vzhľad nesúvisí len so starostlivosťou o pokožku, ale aj o celkové zdravie organizmu. Prvým krokom k zabezpečeniu dobrej kondície je úprava stravovacieho plánu. Strava bohatá na nasýtené mastné kyseliny v podobe častej konzumácie údenín, vyprážaných a tučných jedál vedie k rýchlejšiemu starnutiu a celkovej únave. Jedálny lístok by mal pozostávať z kvalitných živočíšnych bielkovín, ktoré získame z chudého kuracieho, králičieho alebo morčacieho mäsa a z veľkého množstva vitamínov a minerálnych látok, ktoré sa nachádzajú v ovocí a zelenine.

Zvýšenú pozornosť treba venovať aj redukcii cukru. Namiesto sladkostí, zákuskov a koláčov, voľte celozrnnú múku a výrobky z nej. V celozrnných potravinách je vyššie množstvo vlákniny, ktorá zlepšuje trávenie, vyprázdňovanie a prečisťuje pleť. Ochranu srdca, ciev a mozgu zabezpečia takzvané zdravé tuky, omega-3-mastné kyseliny, ktoré sa nachádzajú v orechoch, semenách rastlín, ale aj v mastných rybách, akými sú losos, sardinky, makrela či sleď.

Cvičením sa prekrvuje pokožka

Výhoda pravidelného cvičenia spočíva najmä v naštartovaní metabolizmu a k obnoveniu tvorby kľúčových hormónov, ktoré sa podieľajú na správnom fungovaní viacerých telesných procesoch. Okrem zvýšenej tvorby pohlavných hormónov, u žien estrogénov a u mužov androgénov, telo povzbudia aj takzvané endorfíny, ktoré zlepšujú náladu, zvyšujú celkovú vitalitu a pozitívny prístup k životu.

Cvičenie je dôležité aj z dôvodu zachovania svalovej hmoty, nakoľko u starších ľudí dochádza k ubúdaniu svalov. Nedostatok tejto aktívnej telesnej hmoty komplikuje chôdzu, pohyblivosť a pripútava seniorov na lôžko. Pravidelná fyzická aktivita pomáha aj k sviežemu vzhľadu pokožky, nakoľko zvyšuje prietok krvi do kožných buniek a vyživuje ich. Tok krvi zároveň odvádza odpadové látky z buniek, čistí pokožku a spomaľuje proces starnutia.

Z cigariet žltne pokožka tváre

Zrejme najväčším nepriateľom pokožky, a to najmä u žien senioriek, je fajčenie cigariet. Tabakové výrobky obsahujú okrem nikotínu, ktorý zužuje cievy, aj veľké množstvo dechtov a karcinogénnych látok. Tieto chemické látky spôsobujú rýchle starnutie pokožky, dodávajú jej žltý až sivý nádych a zvyšuje sa aj výskyt vrások.

Najlepším riešením pred poškodzovaním kože z cigaretového dymu je definitívne skoncovanie s týmto zlozvykom. K bežným metódam na zbavenie sa fajčenia sú nikotínové náhrady v podobe žuvačiek, náplastí alebo sprejov. Pre silnejšie povahy sú určené aj lieky s obsahom účinných látok, ktoré výrazne otupujú chuť na cigaretu. Nakoľko ide o psychoaktívne látky, vyžaduje sa na ich užívanie konzultácia s lekárom a lekársky predpis.

Ryba + špenát + bataty = dobre si pochutnáte!

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zdravé tuky #vitamín D #slnko #pokožka #pleť #opaľovanie #fajčenie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Začnite sa viac hýbať, vaše telo potrebuje pravidelný pohyb.
Pokúste sa byť viac kreatívny, len tak sa...

+ Dnes bude pre vás veľmi vyčerpávajúci deň, ktorý však zvládnete ľavou zadnou.
Neodkladajte povinnosti na...