Akú obeť si vyberá život bez pohybu?

12.08.2019 06:00
beh, šport, športovanie, dovolenka, túra,...
Následky života bez fyzickej činnosti môžu byť katastrofálne a často prinášajú vážne zdravotné problémy. Autor:

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácia (WHO) až jeden zo štyroch dospelých ľudí vedie neaktívny životný štýl. Vynechanie cvičenia z každodenných aktivít tak podľa odborníkov dokáže spúšťať celý rad zdravotných problémov a vedie k predčasnej smrti.

S pribúdajúcim vekom sa strácajú sily, energia a niektorí ľudia rezignujú na pohyb. Za spoločníka si vyberú pohodlie domova, sledovanie televízie a na otázku, prečo sa nevenujú niektorej z prospešných aktivít odpovedajú tým, že už nemajú silu. Vedecké štúdie naopak potvrdzujú, že stav menšej výkonnosti je možné prelomiť aj jednoduchými pohybovými aktivitami, pričom otázka skvelej telesnej a psychickej kondície nie je len záležitosťou mladých ľudí. Za sedavý alebo tiež neaktívny spôsob života sa považuje napríklad trávenie času počas piatich hodín pred televízorom.

Ak vezmeme do úvahy, že nočné hodiny sú vyhradené na ďalší odpočinok, na samotný pohyb už nezostáva príliš veľa času. Následky života bez fyzickej činnosti môžu byť katastrofálne a často prinášajú vážne zdravotné problémy.

Prvá sa ohlási depresia

Najtypickejšími zdravotnými ťažkosťami sú prejavy depresie. Toto psychické ochorenie pritom nie je len akousi zlou náladou, či nepohodou. Prejavuje sa silnými pocitmi hlbokého smútku, nedostatku energie, stratou motivácie. Odborníci zo skúsenosti hovoria, že zasahuje všetky oblasti života a výrazne narúša aj sociálne vzťahy. Ľudia trpiaci na depresiu majú premenlivé nálady, strácajú záujem o každodenné aktivity, majú problémy so zaspávaním. Pokiaľ depresívne ochorenie nie je pod kontrolou, môže viesť k predčasnej smrti v podobe samovraždy.

Málo pohybu, väčšia šanca na rakovinu

Každý deň bez fyzickej aktivity zvyšuje pravdepodobnosť vzniku nádorových ochorení. Odborníci v týchto svojich ambicióznych tvrdeniach zachádzajú ešte ďalej a tvrdia, že sedavý spôsob života spoločne so zlými stravovacími návykmi doslova zdvojnásobuje šance na vznik niektorých druhov rakoviny. Najčastejším následkom života, v ktorom absentuje pohyb, cvičenie či prechádzky je rozvinutie obezity. Ľudia s týmto druhom metabolického ochorenia mnohokrát trpia na zápalové ochorenia. Chronický zápal je jedným z mnohých rizikových faktorov pre vznik rakoviny.

Obezita výrazne skráti život

Obezita zároveň spúšťa ďalšie choroby, medzi ktorými nechýbajú kardiovaskulárne ochorenia, cukrovka 2. typu, osteoporóza a duševné ťažkosti. Nadmerná hmotnosť môže skrátiť ľudský život aj o desať rokov. Nedostatok pohybu v kombinácii s nezdravými a najmä sladkými potravinami môže spôsobiť to, že sa cukor rýchlejšie dostáva do krvného obehu. Neustriehnutá konzumácia sladkých jedál môže v tomto prípade viesť k inzulínovej rezistencii, pri ktorom už bunky nereagujú na inzulín. Hormón inzulín produkuje pankreas a štiepi cukor.

V konečnej fáze zabíja infarkt

Aby toho nebolo málo, nedostatok pohybu sa prejavuje aj vážnymi ochoreniami srdcovocievnej sústavy. Podľa zdravotníckych organizácií patrí k najväčším zabijakom na svete. Následky neaktívneho života si odnášajú v prvom rade cievy, ktoré sa zaplavujú nadbytočným množstvom zlého cholesterolu. V dôsledku tohto tuku, ktorý sa ukladá na stenách ciev, dochádza k ich upchatiu a následok je srdcový infarkt. Napokon, ak sa vyhýbate akejkoľvek činnosti a najlepším spoločníkom je pohovka a televízor v obývačke, buďte na pozore.

Viac aktivity, menej bolesti

V ohrození sú aj svaly aj kĺby. Nedostatok aktivity vedie k stuhnutosti a následným bolestiach svalov a kĺbov. Bolesti následne zabraňujú ďalšiemu pohybu a začarovaný kruh je na svete. Odborníci však dodávajú, že výbornou prevenciou proti týmto ochoreniam, ktoré majú svoj pôvod v nedostatočnom alebo žiadnom pohybe je aktivita na úrovni minimálne tridsiatich minút denne, pričom starším ľuďom prospievajú najmä prechádzky, bicyklovanie a plávanie.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#srdcovo-cievne ochorenia #pohyb #obezita #depresia #cvičenie #aktívny senior
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Urobte si fyzicky náročnejší deň, vylihovanie nechajte do dôchodku.
Nikoho dnes o svojej pravde...

+ Všetko zvládnete ak budete skutočne chcieť, nebojte sa.
Pokúste sa prinášať do svojej práce inovácie a...