Takto pomáha rýchla chôdza predlžovať život

04.08.2019 06:00
Obyčajná chôdza spomalí starnutie mozgu
Obyčajná chôdza tiež spomalí starnutie mozgu. Autor:

Seniori sú k predlženiu života už len na krok. Za predpokladu, že je takýchto krokov v rámci každodennej prechádzky čo najviac.

Autori novej štúdie univerzity v Sydney tvrdia, čím rýchlejšie tempo zvolia starší ľudia, tým viac rokov sa dožijú v zdraví.

Pomalá chôdza vychádza z módy

Donedávna sa predpokladalo, že starším ročníkom pomáha pri udržiavaní kondície najmä pomalé tempo pri chôdzi, pričom nebolo rozhodujúce koľko kilometrov odkráčajú, ale skôr aký počet hodín týmto druhom fyzickej aktivity strávia. Podľa austrálskych vedcov rýchlejšia chôdza zabezpečí seniorom dlhší život.

Odborníci sa domnievajú, že prechádzka v priemernom tempe bola spojená až s 20 % znížením rizika úmrtnosti u starších osôb. Pokiaľ však seniori zvýšili intenzitu chôdze, pozitívny vplyv na ich zdravie vzrástol. Starší ľudia, ktorí sa venovali takmer každý deň rýchlej chôdzi mali až o 24 % nižšie riziko predčasného úmrtia.

Stačí málo a srdce bije dlhšie

„Rýchle tempo je zvyčajne päť až sedem kilometrov za hodinu, ale v skutočnosti záleží na úrovni telesnej zdatnosti chodca. Dôležitým ukazovateľom je to, ako vládzu s dychom a či sa potia,“ vysvetľuje austrálsky vedec Emmanuel Stamatakis. V rámci uskutočnených meraní odborníci zistili, že chodci vo vekovej kategórii nad šesťdesiat rokov mali pri priemernom tempe chôdze až 46 % riziko zníženia úmrtnosti na kardiovaskulárne ochorenia. Pri zrýchlení intenzity „tréningu“ sa ich šance na potlačenie srdcovocievnych ochorení znížili až o 53 %.

Bez prechádzok je život kratší

Podobnej téme sa venovali aj anglickí vedci, ktorí skúmali veľkú skupinu ľudí v období od roku 1994 do roku 2008. Účastníci výskumu mali počas sledovaného obdobia hlásiť výskumníkom tempo chôdze, intenzitu cvičenia, ale aj vek, pohlavie a BMI (Body Mass Index), teda podiel tuku v tele. Vedci potvrdili, že samotný vek a hmotnosť nemali pri týchto meraniach veľký význam. Skutočné výsledky priniesla najmä zmena rýchlosti chôdze. Seniori, ktorí sa neprechádzali vôbec mali väčšie riziko úmrtnosti oproti rovesníkom, ktorí sa venovali tejto aktivite v priemernom a rýchlom tempe.

Stavte na severskú chôdzu

Z výskumu vyplýva, že rýchlejšiu chôdzu si volili seniori najmä z časových dôvodov. Pri pomalom tempe prešli jednak menej kilometrov, ale zároveň pri prechádzke strávili niekoľko hodín. Po zrýchlení tempa ušetrili čas pri zdolaní rovnakej vzdialenosti.

Ideálnym druhom chôdze pre ľudí vo vyššom veku je takzvaný nordic walking, teda takzvaná severská chôdza. Pri tomto športe sa využívajú špeciálne palice, ktoré sa nastavujú tak, aby zodpovedali výške každého seniora osobitne. Pri chôdzi sa tak neprecvičujú len dolné končatiny, ale za pomoci spomínaných palíc aj vrchná časť tela, vrátane chrbta a horných končatín. Nordic walking sa odporúča aj z preventívnych dôvodov, a to najmä na udržanie stability a predchádzaniu pá­dov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#chôdza #BMI #Nordic walking #aktívny senior
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Zabudnite dnes na mäso, pokúste sa spraviť si jeden deň bez neho.
Chvíľu vám potrvá kým sa dostanete na...

+ Prispôsobujte sa svojmu telu, sami musíte cítiť, čo potrebuje.
Dobrý dojem je základ, myslite však aj na...