Prečo sa seniori nemusia báť slaniny?

17.05.2019 06:00
slanina, tuky
Slanina nie je synonymom pre tuk. Autor:

Niektorým za vlasom pritiahnutým teóriám o škodlivom vplyve všetkých živočíšnych tukov na zdravie seniorov je koniec. Podobne ako mladšie generácie, aj starší ľudia si potrebujú občas pochutnať na kúsku chutnej slaniny. Prečo je to tak?

Len rastlinné tuky. Aj také býva odporúčanie ortodoxných odborníkov na zdravú výživu. Zabúdajú však pritom na pozitívny účinok tých druhov živočíšnych tukov, ktoré sú skryté v maškrtách ako sú slanina, klobáska, vajíčka či ryby. Tuky rozdeľujeme na živočíšne a rastlinné. Posledná menovaná skupina zahŕňa takzvané zdravé tuky, ktoré zastupujú najmä omega-3-mastné kyseliny. Nájdeme ich v rastlinných olejoch, semenách rastlín, orechoch, ale aj v niektorých druhoch ovocia, napríklad avokáde.

V malom množstve neuškodí srdcu

Z hľadiska zdravej výživy, a to najmä udržiavania správnej hormonálnej rovnováhy, zdravia srdca i mozgu je potrebné občas dopĺňať do organizmu aj tuky zastúpené v mäsových výrobkoch. Slaninka sa chváli až päťdesiatimi percentami mononenasýtených tukov a 40 % nasýtených mastných tukov. Z tejto skupiny má najväčší pomer práve kyselina olejová. K jej základným funkciám v ľudskom organizme patrí udržiavanie srdca v zdravej kondícii. Seniori tiež ocenia ochranný vplyv pri ateroskleróze.

Švajčiarski vedci tvrdia, nebojte sa

Podľa výskumníkov z univerzity v Zürichu je pravidelná a nadmerná konzumácia spracovávaných mäsových výrobkov nebezpečná pre ľudský organizmus. Jedných dychom však dodávajú, že slanina nemá potenciál zvyšovať zdravotné riziká, ak máte životný štýl založený na racionálnom stravovaní a dostatočnom pohybe. Nasýtené tuky obsiahnuté v tejto slanej pochúťke nezvyšujú hladiny zlého (LDL) cholesterolu, ktorý sa spája so vznikom srdcových ochorení. Naopak, majú opačný účinok, zvyšujú hladinu dobrého HDL cholesterolu.

Len minimum sacharidov

Ďalšou výhodou slaniny je, že má zanedbateľné množstvo sacharidov. Stredne veľký plátok tohto mäsového výrobku obsahuje približne len desatinu gramu sacharidov, čo je menej ako 1 % odporúčanej dennej dávky. Rozumná hranica konzumácie spomínanej dobroty je ešte stále na hranici piatich kúskov v priebehu dňa. Ak sa toto jedlo kombinuje s vajíčkami, najmä v čase raňajok, dokáže stabilizovať v krvi hladinu cukru, čo ocenia najmä tí ľudia vo vyššom veku, ktorí bojujú s cukrovkou, obezitou či metabolickým syndrómom.

Pôsobí proti degeneratívnym chorobám

Slanina nie je synonymom pre tuk. Obsahuje aj dostatočné množstvo bielkovín, ktoré sú dôležité pre zachovanie zdravia svalov, šliach a ostatných tkanív. Napríklad, približne sedem kúskov slaniny obsahuje toľko proteínov, ako má päť kusov veľkých vajíčok. Starší človek potrebuje približne 0,8 g bielkovín denne na jeden kilogram hmotnosti.

Okrem tukov a bielkovín sa slanina môže pochváliť aj vysokými množstvami stopového prvku selénu, ktorý zohráva kľúčovú úlohy pri ochrane seniorov pred degeneratívnymi ochoreniami, vypadávaním vlasov, artritídou a srdcovými ochoreniami. Oceňuje sa aj jej schopnosť udržať silné kosti a zuby. Z vitamínov B obsahuje najmä niacín, ktorý pomáha starším ľuďom udržiavať v skvelej kondícii mozog. Zlepšuje schopnosť sústrediť sa a pamätania si.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#živočíšne tuky #slanina
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk