Zvládne vitamín C pomalé hojenie rán?

02.05.2019 13:51
ovocie, citrus, vitamín C
Pravidelná konzumácia ovocia, a to najmä citrusových plodov, je nevyhnutnou súčasťou správnej výživy založenej na pravidelnom prísune vitamínu C. Autor:

Problémy s pomalým hojením rán môžu byť minulosťou. Hoci je vo všeobecnosti známe, že ľudia s pribúdajúcimi rokmi sú náchylnejší na rôzne infekcie, tieto ťažkosti pomáha vyriešiť najbežnejší vitamín zo všetkých, vitamín C.

Kyselina askorbová, ako sa inak označuje staré známe céčko, pomáha pri prevencii infekcií, urýchľuje hojenie rán, ktoré môžu vznikať dôsledkom úrazu, pádu, alebo aj pri preležaninách. Vitamín C spolu s komplexom vitamínov B sa zaraďuje medzi vo vode rozpustné látky. Pre porovnanie, vitamíny D, E, K a A sú rozpustné v tukoch, pričom z tohto dôvodu hrozí vyššie riziko predávkovania.

Céčko je nevyhnutné pre zabezpečenie zdravého imunitného systému. V minulosti, najmä počas námorných plavieb, trpeli námorníci jeho nedostatkom. Jednostranná, predovšetkým mäsitá strava, bez dostatočného príjmu ovocia a zeleniny, sa podpisovala pod tvorbu choroby známej skorbut. Prejavovala sa únavou, zhoršením stavu chrupu, vypadávaním zubov až smrťou. V súčasnosti toto ochorenie netvorí pre populáciu žiaden problém, nakoľko väčšina základných druhov ovocia či zeleniny je dostupná pre väčšinu z nás.

Spomaľuje starnutie a poškodenie organizmu

Ku kľúčovým vlastnostiam tohto vitamínu patrí jeho schopnosť bojovať proti fyziologickým zmenám, ktoré urýchľujú starnutie. Tento proces do istej miery spúšťa takzvaný oxidačný stres, ktorý je spojený s výskytom voľných radikálov. Ide v podstate o časticu, ktorej chýba jeden elektrón. Z tohto dôvodu sú chemicky nestabilné a akoby sa snažili získať „stratený“ elektrón naspäť. Ako sa spomínaná častica snaží nájsť chýbajúci elektrón, uchmatne ho najbližšej možnej častici. Takto vzniká reťazový efekt, čím sa v organizme začínajú poškodzovať bunky, vrátane nášho genetického kódu zapísaného v DNA. Týmto spôsobom dochádza k oslabeniu obranyschopnosti organizmu, starnutiu buniek, tkanív. Vznikajú srdcovocievne, pľúcne a nádorové ochorenia.

Začína to vyčerpanosťou a chorľavením

Spozorovať nedostatok vitamínu C nemusí byť ťažké. Typické je po dlhej zime, keď sa v ľudskom tele vyčerpali zásoby spomínanej mikroživiny, ale zároveň si ľudia ešte nestihli dopestovať dostatok dostupnej zeleniny či ovocia, ktoré pokrývajú potrebu spomínaného vitamínu. Nedostatok céčka sa začína prejavovať vyčerpanosťou, únavou, u starších ľudí sa môže objaviť depresia a apatia. Seniori sa sťažujú na ťažkosti s pohybovým systémom, často sa objavuje aj krvácanie ďasien. Netreba zabúdať na skutočnosť, že vyčerpanosť organizmu v kombinácii s chýbajúcim vitamínom C sa často zvrtne do rôznych zápalových ochorení, nevynímajúc nádchu a chrípku.

Koľko céčka denne?

Odporúčaná denná dávka tohto vitamínu je u mužov vyššia, než u žien, a to na úrovni 90 mg denne. Nežnejšia polovička ľudstva si vystačí s 75 mg na deň. Nevýhodou tohto vitamínu, napríklad na rozdiel do vitamínov A alebo D je, že ho treba pravidelne dopĺňať. Zatiaľ, čo zo spomínaných v tukoch rozpustných látok, sa v tele vytvárajú dostatočné zásoby, vitamín C sa vyplavuje z organizmu omnoho rýchlejšie.

Pravidelná konzumácia ovocia, a to najmä citrusových plodov, jahôd, malín, černíc, jabĺk či hrušiek je nevyhnutnou súčasťou správnej výživy založenej na pravidelnom prísune vitamínu C. Okrem vyššie spomínaných vlastností pomáha vitamín C zlepšovať vstrebávanie železa, udržuje pevné a pružné cievy, pôsobí preventívne proti paradentóze a kazeniu zubov, urýchľuje liečbu viacerých ochorení a spevňuje pleť.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#vitamín C #hojenie rán
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk