Postačí jedlo na doplnenie cenného vitamínu D?

22.04.2019 14:52
vitamín D. slnko
Odborníci tvrdia, že takmer každý z nás má nízku hladinu déčka. Autor:

Vitamín D je jedna z mála látok, ktoré si dokáže vyrobiť naše telo. Pomáha mu k tomu slnečné žiarenie. Pokým je však úroveň slnečných lúčov nízka, telo trpí únavou, podráždenosťou a depresiou.

„Hlavným zdrojom vitamínu D je dostatočná expozícia slnečného svitu a prísun potravou. Potrava je však schopná zabezpečiť zvyčajne len 5 – 10 % vitamínu D. Obsahujú ho predovšetkým morské ryby, menšie množstvo je v mäse, vo vaječnom žĺtku, pečeni, tukoch a mliečnych výrobkoch. Samotné kravské mlieko neobsahuje veľa vitamínu D a jeho množstvo závisí od ročného obdobia a kvality krmiva,“ vysvetľuje na stránke www.solen.sk docentka Eva Račanská. V rastlinných potravinách sa „déčko“ takmer nenachádza. Z tohto dôvodu sa niektoré potraviny, napríklad rastlinné tuky a mliečne výrobky obohacujú týmto druhom vitamínu.

Výborný proti osteoporóze

Vitamín D, označovaný tiež kalciferol, je kľúčový pri vstrebávaní vápnika v tele. Ako uvádza portál www.osteoporoza.sk, za normálnych okolností vitamín D vzniká v koži pôsobením ultrafialového žiarenia a odtiaľ sa transportuje krvou do celého tela. "Účinný sa stáva až premenou v pečeni a obličkách vo forme metabolitov, ako sú kalcidiol a kalcitriol. Vo väčšine prípadov tvorba vitamínu D v koži pokrýva potreby organizmu.“ Údajne na to postačí hodinový pobyt mimo uzavretej miestnosti, pričom nie je nevyhnutné opaľovať sa na priamom slnku.

Začiatok jari je kritický

Hladina spomínanej mikroživiny klesá najmä v období zimy a nedostatok sa prejavuje aj na začiatku jari. Odborníci tvrdia, že takmer každý z nás má nízku hladinu déčka. „Nedostatok vitamínu D v ľudskej populácii sa považuje za civilizačnú celosvetovú „epidémiu“. Dnes sa pripúšťa, že jeho nedostatok je významným rizikovým faktorom zvýšeného výskytu mnohých zákerných systémových a chronických ochorení,“ uvádza na www.nspskalica.sk RNDr. Alžbeta Hunáková z Fakultnej nemocnice s poliklinikou Skalica.

Mierny nedostatok pritom nemusíme vnímať. Opačná situácia nastáva pri závažnejších deficitoch vitamínu D. Prejavuje sa slabosťou, smädom, nechutenstvom, častejším močením, podráždenosťou a poruchami spánku. Ak telo trpí nedostatkom vitamínu D, dlhodobo dochádza k rozvinutiu osteoporózy, vypadávaniu zubov, zhoršeniu imunitného systému a rachitídy, teda krivice z nedostatku tohto vitamínu.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#vitamín D #slnko #osteoporóza
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Jedzte všetko čo vidíte, avšak s mierou, s ničím to nepreháňajte.
K úspechu patria aj malé prehry...

+ Aj sladké si môžete občas dopriať, avšak pozor v akom množstve.
Neriešte dnes žiadne nezhody na...

Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk