K dlhovekosti vedie optimistický prístup k životu

10.05.2018 09:54
dôchodca, dôchodok, bicykel
Ilustračné foto. Autor:

V roku 2060 bude takmer tretina obyvateľstva Európskej únie vo veku nad 65 rokov. Počet ľudí nad 80 rokov sa má takmer strojnásobiť na úroveň 12 %, dôsledkom čoho bude oveľa menej ľudí v produktívnom veku. Nárast počtu seniorov sa týka všetkých vyspelých krajín sveta, Slovensko nevynímajúc. A tak by plánovaná príprava na starobu mala byť bežnou súčasťou života každého z nás.

Slovenských seniorov najviac trápi zdravie, ale aj sociálna a ekonomická situácia. Po odchode do penzie mnohí žijú izolovane a často sú ohrozovaní chudobou, prichádzajú depresie, pocity zbytočnosti. Stredná dĺžka života sa u nás síce zvyšuje, ale je nižšia ako európsky priemer. V strednej dĺžke života v zdraví je rozdiel oproti priemeru až 10 rokov. Môže za to nedostatok, pohybu, zlé stravovanie, škodlivejšie životné prostredie a väčší stres.

Na starobu by sme sa mali všetci aktívne pripravovať. Dôchodkový vek lepšie zvládajú optimisti. Optimistickým prístupom k životu dochádza k eliminovaniu depresií a obáv z budúcnosti. Zapojenie seniora do pravidelných činností aktivuje telo a myseľ a tým predlžuje život. Dôležité je prácu nahradiť inými aktivitami, napríklad dlhšími prechádzkami či prácou v záhrade.

Nevyhnutné je aj stimulovať mozog. Ten súvisí s nervovým systémom a oplatí sa ho trénovať. Odborníci odporúčajú aj zníženie váhy pomocou pohybu a správnej životosprávy. „Zvláštnu pozornosť pri výživových odporúčaniach v staršom veku si vyžadujú zmeny tráviaceho systému navodené vekom. Zhoršený je stav chrupu, znížené je vylučovanie tráviacich štiav aj aktivita tráviacich enzýmov, čím je sťažené trávenie a vstrebávanie živín a spomalená činnosť čriev, ktorá býva často príčinou zvýšenej plynatosti a zápchy," vraví odborníčka na výživu, doktorka Alžbeta Béderová z Regionálneho úradu verejného zdravotníctva, Bratislava. „Nesprávny je však všeobecne rozšírený názor, že starým ľuďom vždy vyhovuje menej výdatná a pestrá strava. Mnoho seniorov aj po dovŕšení dôchodkového veku pokračuje v pracovnom pomere. Ak sa predtým stravovali racionálne, nie sú potrebné po dosiahnutí dôchodkového veku žiadne korekcie vo výžive," vraví.

U menej aktívnych seniorov do úvahy prichádza len mierne zníženie kalorického príjmu obmedzením živočíšnych tukov a jednoduchých cukrov. „Pri úprave pokrmov, ktorá má byť šetrná – varenie, dusenie, odporúčame uprednostňovať kvalitné rastlinné oleje. Výrazne obmedzujeme konzumáciu údenárskych výrobkov, pretože sú zdrojom nielen skrytého nasýteného tuku, ale aj soli a viacerých aditív a konzervantov," vraví doktorka Béderová. Potreba bielkovín v tomto veku je rovnaká ako v dospelosti a predstavuje asi 12 % celodenného energetického príjmu. „Strava starších ľudí musí obsahovať dostatok čerstvého ovocia a zeleniny, najmä listovej. Tým je zabezpečený tiež primeraný príjem vlákniny, ktorá má dôležitú funkciu pri odbúravaní nadbytočného cholesterolu a v urýchľovaní črevnej pasáže. Vláknina, enzýmy, karotenoidy, flavonoidy a ďalšie biologicky účinné látky prítomné v čerstvom ovocí a zelenine zohrávajú významnú úlohu v prevencii srdcovo-cievnych a onkologických ochorení, napr. rakovine hrubého čreva a konečníka," dodala.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#optimizmus #seniori #zdravé stravovanie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk