Ako si udržať večne mladý mozog?

07.07.2019 06:00
mozog
K zlepšeniu mozgovej aktivity pomáha aj písanie si denníka. Autor:

5 tipov, ktoré podporia bystrú myseľ po celý život. Viaceré svetové výskumy zdôrazňujú, že okrem dostatku spánku, správnej stravy a cvičenia, osvieži mozog seniorov zopár netradičných aktivít. Ktoré k nim patria?

1. Tancom do života

Výskumy ukazujú, že seniori, ktorí sa dali nahovoriť na lekcie tancovania majú vyššiu šancu zachovať si svoju myseľ v dobrej kondícii. Starší ľudia, ktorí sa pravidelne zúčastňujú na hodinách tancovania, majú až o 75 % nižšie riziko vzniku demencie v porovnaní s menej aktívnymi rovesníkmi. Tanec totiž v sebe zosúlaďuje viacero dôležitých pohybov. Zahŕňa koordináciu očí, rúk, nôh a zabezpečuje prúdenie krvi do všetkých telesných orgánov vrátane mozgu. Lepší prietok tejto vzácnej v mozgu jednoznačne zlepšuje činnosť centrálneho nervového systému.

2. Nie je neskoro na hudobný nástroj

Znie to odvážne, ale nie neuveriteľne. Aj vo vyššom veku sa ľudia môžu naučiť hrať na hudobnom nástroji, pričom postačia už len pokusy o hranie na saxofón, klavír či gitaru. Učenie sa tejto novej a vcelku zábavnej činnosti zlepšuje zdravie mozgu a najmä posilňuje pamäť. Vedci zároveň tvrdia, že na povzbudenie mozgovej aktivity postačí počúvanie hudby. Lekárska fakulta Standforskej univerzity v nedávnej štúdii potvrdila, že počúvanie Vivaldiho alebo Bacha môže viesť k zmenám v mozgu, ktoré pomáhajú zlepšovať pozornosť a cibriť pamäť.

3. A čo tak cudzí jazyk a hry

Angličtina, nemčina či ruština. Ani v seniorskom veku nie je neskoro začať sa učiť nové jazyky. Zapamätanie si nových slovíčok síce môže trvať o čosi dlhšie, než je to v mladom veku, ale mozog sa vám za túto aktivitu odvďačí skvelým zdravím. Podľa štúdie zverejnenej v časopise Neurology, u ľudí, ktorí ovládajú viac ako jeden jazyk sa oddiali nástup demencie o viac ako štyri roky. Fit mozog si môžete udržať aj vďaka pravidelnému hrávaniu spoločenských hier, medzi ktoré jednoznačne patrí šach, bingo, dáma, ale aj šachy. Francúzska štúdia z roku 2013 tvrdí, že ľudia, ktorí sa venujú týmto aktivitám majú o 15 % nižšie riziko demencie.

4. Viac úloh naraz, nič nemožné

Hovorí sa, že muži nevedia robiť viacero činností naraz, ženy naopak áno. Takzvaný multi-tasking, teda vykonávanie viacerých aktivít súčasne dokáže zlepšovať činnosť frontálneho laloku mozgu. Ten je zodpovedný za riešenie problémov, rozhodovanie a učenie. Výskumy potvrdzujú, že robiť viacero vecí naraz môže pomáhať zlepšovať logické myslenie, schopnosť učiť sa novým veciam a aplikovať ich do praxe.

5. Píšte si denník, pomáha to

Zlepšeniu mozgovej aktivity pomáha aj písanie si denníka. Štúdia univerzity v Texase potvrdzuje, že ľudia, ktorí si pravidelne zaznamenávali stresujúce poznámky do denníka po dobu troch po sebe nasledujúcich dní, vykazovali výrazné zlepšenie pamäti či spomienok. Stres spôsobuje rušivé a nežiaduce myšlienky, a ak by ste sa chceli zbaviť týchto nechcených myšlienok, musíte to napísať, píše portál www.wellnessbin.com.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#tanec #spánok #cudzí jazyk #mozgová aktivita #hudobný nástroj #ľudský mozog
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Začnite sa viac hýbať, vaše telo potrebuje pravidelný pohyb.
Pokúste sa byť viac kreatívny, len tak sa...

+ Pokúste sa vyrovnať s bolesťami aj radosťami, len tak môžete postúpiť ďalej.
Splňte všetko čo sľúbite,...