Lodiarstvo má u nás bohatú históriu

Stavba lodí patrí medzi najstaršie konštrukčné činnosti aj v dejinách Slovenska. Práve ňou sa zaoberá najnovšia výstava Slovenského technického múzea - Múzea dopravy Bratislava. Expozíciu 100 rokov lodiarstva v Československu s podtitulom Storočnica stavby lodí na Slovensku verejnosti sprístupnili v stredu.

29.11.2018 14:00
Slovenské lodenice Komárno Foto:
Slovenské lodenice Komárno sa venov ali stavbe lodí ešte za Rakúsko - Uhorska.
debata (1)

V sídle múzea na Šancovej ulici v Bratislave ju možno vidieť každý deň okrem pondelka. Ako informoval riaditeľ Múzea dopravy Ernest Huska, výstava 100 rokov lodiarstva v Československu vznikla pri príležitosti osláv okrúhleho 100. výročia vzniku Československa. Približuje históriu stavby lodí na území Slovenska od vzniku prvej Československej republiky v roku 1918 až po rok 2018.

Jej návštevníci spoznajú dobové technické úspechy a lodiarske rekordy. Tieto a ďalšie fakty sprostredkuje množstvo originálnej technickej dokumentácie, obrázkov a fotografií a tiež vyše 20 vystavených modelov lodí, ktoré sú v skutočnosti desiatky až viac ako 100 metrov dlhé. Výstava sa v neposlednom rade venuje i výučbe špecialistov pre stavbu lodí a plavbu na stredných a vysokých školách.

V období vzniku prvej republiky začína vznikať aj jej lodiarstvo, plavba a stavba lodí. Na základe článku 339 Versaillskej mierovej zmluvy mala prejsť časť dunajského lodného parku Rakúsko-Uhorska do vlastníctva ČSR. Nakoniec si Československý dopravný úrad prenajal za úhradu od rakúskej Este Donau-Dampfschiffahrts-GesellSchaft päť parných remorkérov a 44 nákladných člnov, väčšinou aj s posádkami, priblížilo začiatky moderného lodiarstva na Slovensku Múzeum dopravy.

Moderná priemyselná stavba lodí má na Slovensku korene v Komárne, kde vznikla roku 1898 ešte v rámci Uhorska lodenica na stavbu lodí. Tak ako plavba aj lodenica sa v roku 1919 stala súčasťou priemyslu ČSR. Počas prvej republiky fungovala v rámci Škodových závodov. Postavila rad lodí pre domáci a aj zahraničný trh, z ktorých sa dodnes zachoval už ako múzejný exponát NKP Remorkér Šturec. Lode sa z Komárna dodávali napríklad pre Čínu, Anglicko či Južnú Afriku. Najväčší rozmach stavby plavidiel nastal v lodenici po druhej svetovej vojne, keď postavili aj nový závod a lodenica sa premenovala na Slovenské lodenice. Ku koncu 20. storočia sa v Komárne stavali aj námorné lode.

Výstava ďalej pripomenie, že oprava a stavba lodí bola aj v Bratislave, kde na to slúžila opravárenská lodenica v Zimnom prístave. Tá fungovala v Južnom bazéne spolu z lodným výťahom vybudovaným v 40. rokoch minulého storočia. Po druhej svetovej vojne sa jej činnosť zamerala na prestavbu nákladných člnov na motorové nákladné lode. Od konca 70. rokov vo Vlčom hrdle vznikla nová opravárenská lodenica Československej plavby Dunajskej, dnes Slovenská plavba a prístavy, ktorá funguje dodnes ako opravárenská a tiež na stavbu lodí. Spomínané lodenice sa podieľali na stavbe posledného bratislavského propeleru Kamzík na prelome 70. a 80. rokov 20. storočia.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #Komárno #výstava #lodiarstvo #lodenice