Čo robiť, ak sa chcete sťažovať na zdravotnú starostlivosť?

Návšteva zdravotníckych zariadení sa môže v krajných prípadoch stať pre pacienta nočnou morou. Ak máte pocit, že vám nebola poskytnutá adekvátna zdravotná starostlivosť, alebo boli porušované vaše práva pacienta, môžete požiadať o nápravu.

06.05.2019 15:09
lekár, vyšetrenie, pacient, Foto:
Ak vám podľa vášho názoru lekár neposkytol zdravotnú starostlivosť, na ktorú máte zo zákona nárok, musíte najprv žiadať o nápravu zdravotnícke zariadenie.
debata

Problém je však v tom, že najmä starší ľudia majú problémy vyznať sa v zložitom systéme podávania podnetov.

Ušetrite si námahu

Seniori sa často obracajú so svojimi požiadavkami na úrady, ktoré nemajú v kompetencii riešiť ich negatívne skúsenosti v súvislosti s poskytovaním zdravotnej starostlivosti. Nesprávnym adresovaním svojich ťažkostí tak strácajú drahocenný čas, za ktorý by sa ich problémy mohli vyriešiť v relatívne krátkej dobe. V prípade, ak máte pocit, že vám nebola správne poskytnutá zdravotná starostlivosť, alebo rozhodnutie ošetrujúceho lekára či iného zdravotníckeho pracovníka považujete za nesprávne, máte právo sa so svojím podnetom obrátiť na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Aj pre toto podávanie podnetov však platia určité pravidlá a postupnosť, ktorých sa treba pridržiavať.

Úrad je až druhý v poradí

Ak vám podľa vášho názoru lekár neposkytol zdravotnú starostlivosť, na ktorú máte zo zákona nárok, musíte najprv žiadať o nápravu zdravotnícke zariadenie. Podnet na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou sa dáva až vtedy, keď poskytovateľ žiadosti na nápravu nevyhovie, prípadne na ňu vôbec nereaguje.

Podnet na prešetrenie sa teda podáva na pobočke úradu, a to podľa miesta, kde bola zdravotná starostlivosť poskytnutá. Napríklad, ak ste boli na vyšetrení v Banskej Bystrici, musíte sa obrátiť na pobočku úradu v tomto meste a nie v meste, kde máte bydlisko. „Na príslušnú pobočku úradu je potrebné poslať písomný podnet (podpísaný), v ktorom je uvedené meno a adresa podávateľa podnetu, názov zdravotníckeho zariadenia/meno lekára, jeho sídlo, obdobie poskytovania zdravotnej starostlivosti, opis problému,“ vysvetľuje úrad na svojom webe www.udzs-sk.sk.

Vybavenie podnetu trvá aj dlhšie

O začatí dohľadu vám príde písomne oznámenie. Každý prípad a podnet vznikajú za osobitých okolností, a preto úrad nemá stanovenú lehotu na ukončenie dohľadov. I napriek tomu sa snaží vyriešiť podnety v čo najkratšom čase. Po prijatí oznámenia vykoná u poskytovateľa zdravotnej starostlivosti dohľad, kde zisťuje, či postupoval v súlade so zákonmi, ktoré upravujú zdravotnú starostlivosť, či pacientovi poskytol všetky diagnostické a terapeutické výkony. Po skončení dohľadu je pacient písomne informovaný o výsledku. Spomínaný úrad sa v tejto súvislosti snaží uľahčiť pacientom prácu, a preto je na jeho webovej stránke dostupný formulár na podanie podnetu.

Kedy sú príslušné iné orgány?

Netreba však zabúdať, že úrad sa nebude zaoberať všetkými podnetmi. Do jeho pôsobnosti napríklad nepatria platby za služby spojené s poskytovaním zdravotnej starostlivosti. V tomto prípade je potrebné osloviť príslušný samosprávny kraj, alebo rezort zdravotníctva. Úrad rovnako nerieši sťažnosti na správanie, či prístup zdravotníckych pracovníkov k pacientovi. Na uvedené sú kompetentné príslušné riaditeľstvá daných zdravotníckych zariadení, prípadne príslušná komora zdravotníckych pracovníkov. Ohľadom hygieny životného prostredia a epidemiológie je potrebné kontaktovať Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #zdravotná starostlivosť #Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou #Asociácia na ochranu práv pacientov