Záujem o dôchodok v hotovosti klesá, takmer milión penzistov uprednostňuje účet

, 05.12.2018 06:00
seniori, dôchodcovia, list, počítač, dôchodok,...
Takmer milión dôchodcov si necháva posielať dôchodky na účet. Autor:

Na účet či v hotovosti? Kým ešte pred desiatimi rokmi väčšina penzistov uprednostňovala mať všetky svoje peniaze pekne pohromade v ruke, dnes je to naopak. Takmer milión ľudí si ich necháva posielať do banky.

Súvisí to zrejme aj s generačnou výmenou dôchodcov, keďže mnohí pri odchode do penzie mali v zamestnaní účty a nechali si na ne potom posielať aj dôchodky. Naopak, starší ľudia, nezvyknutí na bankové služby, vymierajú.

V roku 2007 malo ešte účet v banke len 304-tisíc ľudí, teraz ku koncu októbra až 967-tisíc. Zlom nastal po roku 2011, vtedy bol pomer dôchodkov vyplácaných v hotovosti a na účet takmer rovnaký. V hotovosti dostávalo penziu 649-tisíc ľudí, na účet 644-tisíc.

„Ako moja svokra neverila bankám a peniaze si odkladala pod obrus na nočnom stolíku, ja si neviem predstaviť mať všetky peniaze doma pohromade. Keď ich mám v banke, navyše ich ani tak rýchlo neminiem. A nemusím sa báť zlodejov,“ vysvetľuje svoje dôvody sedemdesiatnička Katarína, ktorá si po skončení zamestnania ponechala účet.

Posielanie dôchodkov na účet je rýchlejšie, lacnejšie aj bezpečnejšie. Dôchodcom banky neraz poskytujú výhody a nemať doma hotovosť je niekedy aj účinná ochrana pred podvodníkmi. Nedávno bol medializovaný prípad, kedy podvodník, vydávajúci sa za syna osamelej dôchodkyne, od nej lákal peniaze, tá však nemala doma celú hotovosť. Cestou do banky stihla zavolať synovi, ktorý jej povedal, že on od nej žiadne peniaze nepýta. Tak penzistka zavolala políciu a tej sa teraz jedného z páchateľov podarilo odhaliť.

Či bude dôchodca dostávať peniaze do ruky alebo na účet, si môže zvoliť sám. Spôsob výplaty udáva už pri spisovaní žiadosti o dôchodok. Potom si ho navyše môže kedykoľvek zmeniť tak, ako mu to vyhovuje.

Čo treba pri poukazovaní dôchodku na účet

  • Poberateľ dôchodku musí preukázať, že je majiteľom účtu v banke, na ktorý dôchodok žiada posielať. Sociálna poisťovňa si totiž musí byť istá, že dôchodok poukáže oprávnenej osobe.
  • Na tieto účely má Sociálna poisťovňa s väčšinou bánk dohodnuté tlačivo, ktoré odporúča použiť. Toto tlačivo je k dispozícii na internetovej stránke Sociálnej poisťovne (v časti Dôchodca → Dôchodca a žiadateľ o dôchodok → Formuláre → Žiadosť o poukazovanie dôchodkových dávok na účet dôchodcu v banke), ďalej je tlačivo k dispozícii vo všetkých pobočkách Sociálnej poisťovne, ako aj v bankách.
  • Tlačivo obsahuje všetky údaje potrebné na to, aby Sociálna poisťovňa mohla žiadosti dôchodcu o poukazovanie dôchodku na účet v banke vyhovieť.
  • Stačí ho vyplniť a predložiť v banke, ktorej zamestnanec potvrdí potrebné skutočnosti a následne ho zaslať na ústredie Sociálnej poisťovne.
  • O poukazovanie dôchodku je možné požiadať aj neformálnou žiadosťou, listom. V ňom by mali byť uvedené identifikačné údaje žiadateľa (rodné číslo, meno, priezvisko, adresa bydliska vrátane PSČ), číslo účtu v tvare IBAN, dátum a úradne osvedčený podpis.
  • Zároveň je ale potrebné predložiť aj hodnoverný doklad o tom, že žiadateľ je majiteľom účtu, na ktorý dôchodok žiada poukazovať.
  • Bližšie informácie o postupe pri zmene spôsobu výplaty dôchodku, zmene banky alebo zmene účtu nájdete na internetovej stránke Sociálnej poisťovne, konkrétne na www.socpoist.sk/…-uctu/54599s.
  • Platí však dôležitá zásada, že starý účet v banke treba zrušiť až po tom, ako príde výplata zo Sociálnej poisťovne na zmenený účet alebo poštou.
  • Tieto informácie dôchodcom poskytnú aj zamestnanci Informačno-poradenského centra na bezplatnej telefonickej linke o dôchodkoch 0800 123 123.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#účty #Sociálna poisťovňa #penzisti #dôchodky
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk