Seniorský vek lepšie zvládajú optimisti

Starnutie je zákonitý jav - ide o prirodzený fyziologický dej. Švédsky filmár Ingmar Bergman (1918 - 2007) sa vyjadril, že starnutie je práca na celý úväzok. Írsky dramatik George Bernard Shaw (1856 – 1950) zas, že starnutie je otrava, ale je to jediný spôsob, ako sa dožiť vysokého veku. A česká spisovateľka Karolína Světlá (1830 – 1899) konštatovala, že to, čo spôsobuje starnutie, nie je vek, ale strata ideálov.

27.10.2017 09:57
senior, dôchodca, jeseň Foto:
Ilustračné foto.
debata

Kedy sa staroba začína a čo je príčinou starnutia? Proces starnutia sa začína už od narodenia, ale prejavy starnutia sa začínajú prejavovať po 60. roku života. Najvýraznejším prejavom starnutia je pokles fyzickej sily a výkonnosti. Starší človek má zvyčajne horší zrak, sluch, zhoršuje sa jeho pohyblivosť a pamäť. Vonkajšie zmeny sú viditeľné napr. na pokožke, ktorá býva vráskavá, vo vlasoch je stále viac šedín. Zmeny starnutia sa nemusia objaviť u každého človeka rovnako a v rovnakom čase.

Pred starnutím nemožno nikoho ochrániť, ale je dokázané, že ľudia s optimisticky ladenou povahou žijú zvyčajne dlhšie, plnohodnotnejšie a príjemnejšie ako pesimisti v rovnakom veku. Predstavy, obrazy vlastného starnutia pesimistom postupne uberajú síl, psychická pohoda je zriedkavá a ustavičným znepokojovaním si vlastne sami skracujú život.

Dá sa tomu zabrániť? To je odveká otázka, ktorú si človek kladie a hľadá odpoveď. Podľa štúdie zverejnenej v časopise Current Biology môže za to gén, že vyzeráme starší, ako v skutočnosti sme. Vedci Manfred Kayser a David Gunno analyzovali genóm viac ako 2 600 starých ľudí, ktorí sa zúčastnili štúdie o zdravotnom stave populácie v Rotterdame. Údaje porovnávali s vekom odhadovaným podľa digitálnych fotografií. Potom skúmali genetické variácie spojené s mladším alebo so starším zjavom. Takým spôsobom identifikovali gén lokalizovaný na chromozóme 16, ktorý kontroluje pigmentáciu kože a vlasov, ale zrejme tiež zohráva úlohu v ďalších biologických procesoch, ako sú zápaly a opravy škôd na DNA, píše v správe ČTK.

Jeho vplyv na náš vzhľad je podobný ako pri fajčení a prejavuje sa nezávisle od pohlavia. Nie je však jediný, ktorý ovplyvňuje náš vzhľad, ale bol identifikovaný ako prvý a jeho význam potvrdili ďalšie výskumy. Už predchádzajúce štúdie ukázali, že vonkajší vzhľad je dôležitým indikátorom zdravia, ktorý ukazuje stupeň chátrania organizmu.

Štúdia publikovaná na stránkach časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS) porovnáva vzhľad takmer tisícky ľudí starších ako 38 rokov s ukazovateľmi biologického starnutia, ako je funkčnosť obličiek a pečene, úroveň cholesterolu v krvi, kardiovaskulárnu spôsobilosť či dĺžku telomér, koncových častí chromozómov, ktorých skracovanie vedie k starnutiu bunky. Skupinu dobrovoľníkov vedci vyzvali, aby odhadovali vek testovaných ľudí podľa toho, ako vyzerá ich tvár na fotografii. Ich úsudok sa ukázal zhodný s výsledkami laboratórnych testov. Väčšina vykazovala vek blížiaci sa tomu, aký mali vo svojich preukazoch totožnosti, ale menšina vyzerala buď oveľa mladšia, alebo, naopak, staršia, uvádza správa ČTK.

Veľmi dôležitú úlohu v živote človeka zohráva výživa, životné prostredie, ale aj pohyb. Aj po šesťdesiatke možno začať s pravidelným cvičením. A tí, ktorí toto praktizujú, majú lepšiu kondíciu, cítia sa zdravšie, sú veselší, tešia sa aj z maličkostí.