Každý si môže skontrolovať, koľko si nasporil na dôchodok

Zo zákona má Sociálna povinnosť viesť individuálny účet poistenca a sprístupniť mu informáciu o ňom.

09.08.2011 13:34
dôchodok, predčasný, dôchodca, práca,... Foto:
Ilustračné foto
debata

Informácie na účte obsahujú identifikačné údaje poistenca, údaje o vzniku a zániku nemocenského, dôchodkového poistenia a poistenia v nezamestnanosti, údaje o počte dní týchto poistení, ale aj o ich prerušení, údaje o vymeriavacom základe na platenie poistného na nemocenské, dôchodkové poistenie a poistenie v nezamestnanosti, ale aj informáciu o tom, či bolo poistné zaplatené a podobne.

Každý tak môže získať informácie o zmenách na svojom účte, a to písomnou formou alebo elektronicky. „Súčasťou Informácie o stave individuálneho účtu poistenca (stavová informácia do 31. 12. 2003) a Informácie o zmenách stavu individuálneho účtu poistenca (zmenová informácia od 1. 1. 2004) sú vysvetlivky. Ak poistenec údajom uvedeným v informácii nerozumie, má možnosť požiadať o vysvetlenie Sociálnu poisťovňu, a to písomne, elektronickou poštou, telefonicky alebo osobne,“ hovorí Jana Ďuriačová, riaditeľka komunikačného odboru Sociálnej poisťovne.

„Kontakty si poistenci môžu nájsť aj na webovej stránke Sociálnej poisťovne – pre písomný styk môžu využiť e–mailovú adresu dôchodky@socpoist.sk, pre telefonický kontakt bezplatnú linku 08000 123 123­. Osobne mu každý pracovný deň poradia aj zamestnanci Sociálnej poisťovne v pobočkách alebo v budove Sociálnej poisťovne, ústredie – vchod z Cukrovej ulice,“ dodáva.

Práve táto informácia má slúžiť na to, aby si poistenec v období pred uplatnením nároku na dôchodok mohol zistiť, že nejaké doby zatiaľ nemá preukázané a aby si mohol ešte pred podaním žiadosti o dôchodok zabezpečiť u zamestnávateľov chýbajúce doklady.

Ako žiadať o výpis

Písomne

  • Poistenec môže o zaslanie písomnej informácie o stave svojho individuálneho účtu požiadať písomne (listom, e–mailom) alebo osobne. Obrátiť sa môže na Sociálnu poisťovňu, ústredie alebo na ktorúkoľvek pobočku. Stačí vypísať neformálnu žiadosť, na ktorej nesmie chýbať meno, priezvisko, rodné číslo a adresa, na ktorú mu má byť informácia zaslaná. O výpis možno požiadať raz ročne.

Elektronicky

  • Cez elektronický portál bezplatne umožní pasívny prístup k informácii o stave účtu.
  • Získanie prístupu je podmienené osobnou návštevou v pobočke. Po overení totožnosti a podpísaní dohody o používaní elektronických služieb vydá poisťovňa GRID kartu.
  • Informácia o zmenách stavu individuálneho účtu má informatívny charakter a nie je dokladom, ktorý je potrebné prikladať k žiadosti o dávku sociálneho poistenia.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba