Ako si zacvičiť vo vode a zostať fit

06.02.2019 12:00
kúpele, bazén, dôchodcovia, cvičenie
Cvičenie vo vode je ideálnym nástrojom na udržanie fyzickej kondície. Autor:

Cvičenie vo vode sprevádzané hudbou poteší telo a dušu. Špeciálne pre seniorov si bratislavské Centrum zdravia Špecializovanej nemocnice pre ortopedickú protetiku Bratislava, n.o. (ŠNOP) prichystalo hodiny aquaaerobiku. A že ide o skutočne zaujímavý šport prezrádza v rozhovore pre Pravdu vedúci fyzioterapeut Mgr. Tomáš Kolcun.

V čom spočíva aquaaerobik, a prečo je tento druh pohybu obľúbený u seniorov?

Samotný názov prezrádza, že ide o cvičenie vo vode, ktoré je sprevádzané hudbou. Takéto cvičenie je ideálnym nástrojom na udržanie fyzickej kondície. Voda nám pri cvičení kladie odpor vo všetkých smeroch vykonávaného pohybu. Odpor je približne dvanásťkrát väčší ako odpor plynného prostredia. Preto môžeme takéto cvičenie prirovnať k návšteve posilňovne. Dovolím si povedať, že každá hodina aquaaerobiku je iná. Závisí to od konkrétneho inštruktora. Preto neexistuje ideálna hodina a ideálny inštruktor alebo tréner. Aj v tomto prípade platí sto ľudí, sto chutí. Každý si jednoducho musí nájsť štýl, ktorý mu najviac vyhovuje.

Čo všetko potrebujeme na tento druh cvičenia, je náročný na výbavu?

Čo sa týka klientov alebo pacientov, jedinou najnutnejšou vecou, ktorú si potrebujú priniesť sú plavky. Plavecké okuliare nie sú nutnosťou, avšak pri problémoch so zrakom alebo zvýšenou citlivosťou na vodu takéto okuliare odporúčame použiť. Všetky ostatné pomôcky alebo veci potrebné na cvičenie by mali byť samozrejmosťou každého pracoviska. Konkrétne u nás využívame rôzne penové slíže alebo penové činky, ktoré zväčšujú odpor pohybu vo vode. Používame aj činky do vody, ktorých váha sa pohybuje od 0,5 do 2 kilogramov. Pri najnáročnejších zostavách využívame prácu s penovými doskami.

Ako dlho trvá cvičebná jednotka a z akých fáz pozostáva?

Každá hodina je „originálna“. Naše cvičenie trvá štandardne 50 minút. Každá takáto cvičebná jednotka obsahuje niekoľko fáz. V prvej fáze chceme pripraviť telo a hlavne myseľ na cvičenie. Ďalšou fázou je už samotné cvičenie, kedy pracujeme vlastným telom, bez využitia pomôcok. Paleta cvikov je veľmi široká. Využívame rôzne pohyby dolných a horných končatín, mierne rotácie tela, poskoky, výskoky, poprípade beh alebo šprint na mieste. Tretia fáza pripomína predchádzajúce cvičenie. Hlavným rozdielom je, že v rukách držíme krátke penové slíže alebo činky. V štvrtej časti sa snažíme naše cvičenie vystupňovať a siahame po dlhších penových slížoch, ktoré majú cca jeden meter. Posledná časť je venovaná relaxu. Hudba je pomalšia, tichšia a opäť aplikujeme dýchacie cviky, pomalý dynamický strečing a krátku relaxáciu tela na vodnej hladine.

Aký má vplyv aquaaerobik na fyzické aj psychické zdravie u seniorov?

Z fyzického hľadiska ide o nenáročné cvičenie. Cvičenie vo vode vie veľmi šetrne udržať a zlepšiť kondíciu každého seniora. Vodné prostredie naše telo odľahčuje, preto nedochádza k nadmernému zaťaženiu kĺbov a chrbtice. Vyzdvihol by som zapojenie celého tela, čím sa veľmi efektívne zväčšuje svalová sila a zlepšuje koordinácia pohybov. Vďaka tomu môžeme redukovať váhu a formovať postavu aj v tomto veku. Z hľadiska psychiky je aquaaerobic ideálnym bojovníkom proti stresu. Keďže je to skupinové cvičenie, mnoho ľudí prichádza do kontaktu s inými ľuďmi, čo ma vo finále ešte pozitívnejší význam, ako samotné cvičenie. V našej nemocnici už takto vzniklo nejedno kamarátstvo medzi samotnými klientmi ale aj inštruktormi.

Existujú v tomto prípade nejaké limity, ktoré by obmedzovali seniorov?

Neexistujú. Mám klientky, ktoré chodia každý pracovný deň, niektoré dvakrát do týždňa, iné prídu raz za týždeň. Človek musí počúvať a riadiť sa svojím telom.

Aké sú reakcie seniorov na aquaaerobik, s akými obavami prichádzajú, čo ich na tom najviac baví?

Reakcie seniorov sú našťastie vždy pozitívne. Veľká skupina ľudí nás navštevuje už veľa rokov, čo nám dáva nárok myslieť si, že to robíme správne a kvalitne. Mnoho seniorov si medzi sebou našlo priateľov, ktorí po hodinách odchádzajú spolu na kávičku a zaslúžený koláčik. Najčastejšou obavou je strach z vody a samotného cvičenia. O to viac nás teší, ak po pár hodinách vidíme na tvári úsmev a radosť z pohybu v bazéne.

Čo by ste odporúčali seniorom, ktorí majú obavy z tohto druhu cvičenia a zbierajú odvahu?

Moja rada: prísť, pozrieť, vyskúšať! Je to jediný spôsob, ako si k takémuto cvičeniu nájsť cestu. Odporúčam prísť vo dvojici alebo v trojici. Človek a hlavne senior má lepší pocit, ak prichádza s niekým, koho pozná. Prísť na prvú hodinu aquaaerobicu s kamarátkou alebo kamarátom, ktorí ho navštevujú už roky, považujem za najlepší možný nápad.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#cvičenie vo vode
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Nevnucujte svoj názor všetkým na vôkol, vy sa riaďte svojim a oni svojim.
Uvoľnite konečne napätie, ktoré...

+ Všetko zvládnete ak budete skutočne chcieť, nebojte sa.
Pokúste sa prinášať do svojej práce inovácie a...