Na túru či nákup? Vyberte si bicykel správne, neplaťte zbytočne veľa

Bicykel, najlepší kamarát penzistov, najmä v rovinatých a mierne zvlnených častiach Slovenska. Nahrádza nohy a zároveň je mnohonásobne lacnejší ako auto. Nevyžaduje nákladnú údržbu, tankovanie ani vodičské oprávnenie. Stačí trocha sily a rovnováhy. Nie je však bicykel ako bicykel. Ako si správne vybrať a zbytočne nepreplatiť?

13.10.2018 08:05
cyklisti, cyklistika, bicykle, príroda, šport,... Foto:
Pri kúpe bicykla treba zvážiť, na čo ho budete používať.
debata
Pri kúpe, prípadne výmene bicykla si vždy treba premyslieť, na čo ho bude človek najviac využívať.

„Seniorom, ktorí sa bicyklom presúvajú po dedine na návštevy či nákupy, stačí niečo iné než tým, ktorí sa rozhodnú športovať a chodiť na cyklotúry,“ upozorňuje Marián Sabo, majiteľ cyklopredajne a servisu MS Bike v Ivanke pri Dunaji.

Všeobecne platí, že bicykel by mal byť čo najpohodlnejší. „Teda nízky rám, aby sa ľuďom ľahko nastupovalo aj zosadalo,“ spresňuje Marián Sabo. Mal by tiež byť primeraný postave, čo do výšky aj dĺžky. Stáva sa napríklad, že obéznejší muži si kúpia radšej dámsky model bicykla, aby sa im brucho neobtieralo o stredovú rúru. Komfort nadovšetko, v prípade seniorov určite.

Ďalšia výbava už závisí od účelu, na aký sa bicykel kupuje. Napríklad prehadzovačka je zbytočná pre tých, ktorí chodia bicyklom len na nákupy a po dedine. Zväčša chodievajú aj tak len na jednom prevode, čím sa reťaz zbytočne ničí.

Ak však ľudia bicykel používajú okrem presunu po svojej obci či meste aj na drobné výlety, napríklad s vnúčatami, Marián Sabo prehadzovačku odporúča. A to takú, ktorá je priamo v náboji kolesa. „Je to veľmi jednoduché, jedným klikom si prehodia rýchlosť, akú potrebujú. Navyše môžu stále brzdiť aj pedálmi dozadu, tak, ako boli zvyknutí na starých klasických bicykloch,“ vymenúva prednosti.

Ľudia si môžu vybrať, či si vyberú troj, sedem, osem alebo jedenásťstupňový prevod. Čím viac prevodov, tým vyššia cena.

Podľa Mariána Saba na presun v rovinatom teréne postačuje najlacnejší, trojstupňový prevod, kde cena začína okolo 300 eur. Na Orave či Kysuciach je však na komfortný presun v kopcoch potrebná aspoň osmička. Tá je však drahšia, môže vyjsť až na 500 eur.

Ľuďom, ktorí chodia bicyklom akurát tak na nákupy, však stačí základný mestský model bicykla, najznámejšia bola niekedy Liberta. Žiadne prehadzovačky, zložité ovládanie, naopak – všetko, čo na presun po meste treba – zvonček, predné a zadné svetlo, úložný priestor na tašku s nákupmi… Cena priemerne kvalitného bicykla sa tu pohybuje okolo 200 eur.

„Určite by som im neodporúčal drahé bicykle s prehadzovačkou či dokonca elektrobajky. Je im to zbytočné. Navyše, v dnešnej dobe, kedy sa bicykle masívne kradnú, by im ho skôr či neskôr aj tak spred toho obchodu aj tak vzali..,“ myslí si Marián Sabo.

Klasické trekové bicykle a spomínané drahé elektrobicykle by si však mali kúpiť seniori, ktorí sa chystajú brať bicyklovanie ako športovú aktivitu. „Určite áno,“ potvrdzuje aj odborník. Rýchle prehadzovačky v náboji kolesa tu však už nie sú vhodné, pretože majú väčšiu váhu, čo by pri dlhších túrach prekážalo.

A komu trekový a komu elektrobicykel? Marián Sabo vraví, že to je jedno. „Tí solventnejší si kúpia elektrobicykel, tí menej solventní si vyberú to, na čo majú zdroje. Na oboch sa dá kvalitne jazdiť,“ hovorí.

Čo ešte treba k bicyklu

  • prilbu – aj keď najmä starší ľudia nie sú zvyknutí a mnohým prekáža, v prípade pádu je veľmi užitočná a mnohým už zachránila život
  • reflexnú vestu – vidieť a byť videný je základ – nehôd na cestách, kedy si vodiči nevšimli chodca či cyklistu pribúda, najmä teraz, keď sa postupne skracujú dni to začne byť ešte viac nebezpečné
  • zámok – hoci sa vraví, že ak vám bicykel chcú ukradnúť, nepomôže nič – predsa len však môže odradiť slabšie vybavených zlodejov. Dbajte tiež na to, na akom mieste si bicykel zamykáte – najlepšie je niekde na verejnom priestranstve pod dohľadom bezpečnostných ka­mier
  • rukavice – vhodné sú najmä pri dlhších túrach
  • tachometer – poznať počet kilometrov a svoju priemernú rýchlosť nie je na škodu nikomu, ani tým, ktorí sa presúvajú len po osvedčených trasách vo svojej obci

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #bicykel #poradňa #šport #penzisti